Standardy ochrony dzieci


Preambuła

Niniejszy dokument stanowi realizację obowiązku prawnego dotyczącego wprowadzenia we wszelkich instytucjach, w których przebywają dzieci, standardów ich ochrony przed krzywdzeniem [ustawa z dnia 28 lipca 2023 roku o zmianie ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2023 poz. 1606)]. Opracowując dokument, braliśmy pod uwagę wytyczne zarówno prawa państwowego, jak i kościelnego.

Wstęp

W oparciu o inicjatywy i dyskusje międzynarodowe, raporty z badań na temat sytuacji dzieci   w   Polsce   oraz  coraz   wyraźniejsze   zaniepokojenie   opinii   publicznej   postulat   opracowania ogólnopolskiej strategii ochrony dzieci przed przemocą w naszym kraju docierał do świadomości społecznej w latach 2016-2018 w kierunku opracowania i wdrożenia „Narodowej strategii walki z przemocą wobec dzieci”. We wnioskach różnych środowisk podkreślano, że potrzebne są działania oparte na wiedzy, empatii, dobrej diagnozie i skoordynowanym zarządzaniu. Uznawano, że obok zagrożeń, na jakie narażone   są dzieci i przed którymi należy je chronić, należy skoncentrować uwagę na szukaniu takich form wspierania i ochrony dzieci oraz reagowania na przemoc, które nie tylko będą   zabezpieczały   je przed   dalszą   przemocą,   lecz   także   stworzą   warunki   do   świadomego ich udziału w budowaniu bezpiecznych środowisk, czyli wyrzeczenia się wszelkiej przemocy wobec słabszych. Strategia, jaka wyłaniała się z dyskusji, zmierzała do usystematyzowania  działań   na   rzecz   dzieci,   rozproszonych   w   licznych   aktach   prawnych, w spójny program działań realizowanych wszędzie tam, gdzie przebywają dzieci, gdzie się uczą, doskonalą swoje umiejętności artystyczne i sportowe, gdzie otrzymują pomoc w rozwoju duchowym i religijnym.

Aby ta strategia mogła się stać obowiązującym prawem w społeczeństwie, którego wrażliwość   została   stępiona   podziałami   uniemożliwiającymi   wspólne   i   spójne   działania, potrzeba było szoku spowodowanego śmiercią Kamilka z Częstochowy. Jego gehenna działa   się   pośród   niezdolności   otoczenia  do   rozpoznania   krzywdzenia   i   do   adekwatnego reagowania na nie. To jego śmierć przyspieszyła niemal jednomyślne przyjęcie jeszcze przed   październikowymi   wyborami   do   Sejmu   rozwiązań   zawartych   w   tzw.   Ustawie   Ka milka. Ta ustawa zrodzona z odruchu solidarności ponad wszystkimi podziałami została bezzwłocznie   przyjęta   przez   Kościół.   Odpowiedź   pasterzy,   osób   duchownych   i   kompetentnych świeckich od wielu lat zaangażowanych w ochronę dzieci oraz osób bezbronnych   przed   przemocą   sprawiła,  że   Kościół   jako   jedna   z   pierwszych   instytucji   postanowił przyjąć i wdrożyć w swoich placówkach standardy ochrony dzieci przed przemocą. To zaangażowanie nie jest przypadkowe. Przez nie Kościół realizuje misję powierzoną mu przez   Pana,   aby   nie   zginęło   żadne   z   tych   najmniejszych.   W   oparciu   to   tę   ewangeliczną misję uznaje, że dobro dziecka jest najważniejsze. Ludzie Kościoła przyjmują nie tylko ustawową,   lecz   przede   wszystkim   moralną   odpowiedzialność   za   ochronę   i   promowanie dobra wszystkich dzieci oraz zobowiązują się dołożyć wszelkich starań, aby zapewnić bezpieczne i przyjazne środowisko, w którym dzieci są szanowane i doceniane. Niedopuszczalne   jest   bowiem   stosowanie   przez   kogokolwiek   wobec   dziecka   przemocy w jakiejkolwiek formie. Wszyscy jesteśmy więc zobowiązani do uczenia się rozpoznawania tych, którzy potrzebują pomocy i wsparcia oraz bezzwłocznego podejmowania działań   w   przypadku   podejrzeń   lub   ujawnienia   okoliczności,   które   mogą   wskazywać,   że dziecku   zagraża   lub   dzieje   się   krzywda.   Kościół   działa   sprawnie   i   zgodnie   z   procedurami,   aby   zapewnić  dzieciom   skuteczną   pomoc   i   wsparcie   na   jak   najwcześniejszym   etapie, przestrzegając praw dziecka wynikających z Konwencji o Prawach Dziecka. Powiedzenie: „Gdzie kończy się wiedza, zaczyna się przemoc” wyznacza cel standardów. Posiadając odpowiednią wiedzę i mając świadomość zagrożeń, Kościół może w odpowiedni sposób   zapobiec   krzywdzie   i   skutecznie   ochronić   przed   nią  dzieci   oraz   osoby   bezbronne.

Specyfika środowiska parafialnego

Parafia,   jako   podstawowa   komórka   instytucjonalna   Kościoła,   wyróżnia   się   specyficznymi obszarami działania. Odprawiane są w niej liczne nabożeństwa i uroczystości oraz sprawowane   są   sakramenty   (Eucharystii,   chrztu,   I   Komunii   Świętej,   bierzmowania,   małżeństwa oraz pokuty i pojednania). W parafii żegnamy też naszych zmarłych. Odwiedziny chorych oraz wizyty duszpasterskie dają okazję do wglądu m.in. w sytuację rodzinną,   materialną   parafian,   również   w   kontekście   zauważenia   krzywdy   i   przemocy, a   co   za   tym   idzie   dają   możliwość   podjęcia   odpowiednich   kroków   zapobiegawczych   lub interwencji. W parafii funkcjonują różne grupy duszpasterskie, odbywają się zbiórki ministrantów, lektorów, próby scholi, wyjazdy parafialne z księdzem, np. pielgrzymki, wyjazdy z ministrantami, scholą itp. Prowadzone są często kawiarenki parafialne, świetlice.   Funkcjonują   kancelaria   parafialna   oraz   media   parafialne   (strony   www,   gazetki, profile w mediach społecznościowych). Istnieje rada parafialna, a parafia dysponuje i zarządza własnymi finansami. Praktykowany jest też jasny podział hierarchiczny: proboszcz,   wikariusze   itd.   Proboszcz   zazwyczaj   towarzyszy   parafianom   przez   wiele   lat ich   rozwoju   religijnego.   Bywa,   że   parafianie   uczestniczą   w   uroczystościach   związanych z życiem osobistym duszpasterzy, np. prymicje, rocznice itp. Również księża zapraszani są przez parafian na uroczystości rodzinne. W parafii zatrudniane są osoby świeckie lub   siostry   zakonne   jako   pracownicy   parafialni   lub   posługujący   jako   wolontariusze,   np. szafarz,   prezes   ministrantów,   ceremoniarz,   zakrystianin,   kościelny,   konserwator,   gospodyni, grabarz   itp.   Dodatkowo   w   parafii   i   przy   parafii   funkcjonują   często   osoby,   które   potrzebują   pomocy   i   jej   szukają,   np.   bezdomni   czy   więźniowie.   Czasem   też  parafia   użycza lub udostępniania pomieszczenia parafialne innym podmiotom zewnętrznym.

To   w   parafii   głównie   toczy   się   życie   sakramentalne   wiernych,   a   życie   rodzinne wokół celebracji roku liturgicznego. Rodzice w zaufaniu przyprowadzają swoje dzieci do parafii i oczekują, że będą tam one bezpieczne. Parafianie są osobami w różnym wieku, w różnej sytuacji rodzinnej, zawodowej, a duszpasterze oraz osoby pracujące   na   rzecz   parafii   mają   nierzadko   wgląd   w   ich   potrzeby   oraz   możliwość   zaradzenia  im.

Z tego powodu standardy ochrony dzieci w   obszarze parafialnym poszerzone zostały o ochronę osób dorosłych i nie dotyczy to wyłącznie osób zależnych, bezbronnych, lecz wszystkich. Mają one za zadanie chronić przed wszelkiego rodzaju nadużyciami, przed krzywdą, przemocą, w tym przed wykorzystaniem seksualnym. Działają w obie strony   –   chronią   zarówno   parafian,   jak   i   osoby   duchowne,   pracowników   i   wolontariuszy parafii.

Ten szeroki zakres działalności oraz wielość osób zaangażowanych w życie parafialne,   mogących   mieć   dostęp   do   dzieci   i   młodzieży   oraz   posiadających   wgląd   w   prywatne życie parafian, zobowiązuje nas do szczegółowego opracowania zasad ochronnych.

Sama dynamika życia parafialnego zawiera w sobie specyficzne czynniki chroniące przed przemocą, takie jak: poczucie sacrum, permanentna formacja, społeczne zaufanie, poczucie przynależności i wzajemnej odpowiedzialności, relacje oparte na zasadach ewangelicznych, wspólnotowość, w tym przynależność młodzieży do pozytywnej grupy   rówieśniczej   oraz   publiczność   działań   (większość   aktywności   dzieje   się   na   oczach innych),   w   tym   nadzór   rodziców.   Dodatkowo,   przy   okazji   np.   nagłych   wezwań   do  chorych   lub   podczas   wizyt   duszpasterskich,   istnieje   możliwość   dostrzeżenia   specyficznych potrzeb parafian lub deficytów, w tym przemocy w obszarze rodzinnym i podjęcia odpowiedniej   interwencji.   Księża   posługujący   w   parafii   są   często   tymi   osobami,   do   których zwracają się o pomoc osoby doświadczające jakiejkolwiek krzywdy, szukające wsparcia i zrozumienia.

Jednakże w specyficznej dynamice życia parafialnego obecne są również czynniki zagrażające, ułatwiające zaistnienie przemocy. Będą nimi np. społeczne zaufanie i autorytet, jakim cieszą się księża, w tym klerykalizm, a także atmosfera zależności i posłuszeństwa   hierarchii   sprzyjająca   zachowywaniu   tajemnicy   oraz   brak   nadzoru   z   zewnątrz. Wiedza duszpasterzy   o   życiu   parafian,   znajomość ich tajemnic, warunków   materialnych, problemów i potrzeb oraz fizyczna obecność w ich przestrzeni prywatnej daje możliwość manipulacji i wykorzystania, stanowi poważny czynnik zagrożenia. Niebezpieczne jest też   nawiązywanie   przez   księży   specyficznych   relacji,   polegających   na   wyróżnianiu   wybranych parafian. Niedojrzałość księży czy zaangażowanych współpracowników, np. tzw. charyzmatycznych i autorytarnych liderów-celebrytów, zawsze będzie zagrożeniem. Klerykalizm oraz brak wiedzy i kompetencji spowiedników zawsze będą sprzyjały wystąpieniu nadużyć duchowych. Z wyżej wymienionych powodów zredagowane zostały poniższe standardy ochrony.